Thursday, October 29, 2009

Toman Tak Kenal Ampun

Tasik Bersia dan Air Ganda di Grik, Perak ialah dua lokasi yang mencabar ilmu dan kemahiran pengail tegar. Tujuan mereka hanya satu iaitu ’menumpaskan’ ego sang toman.




TASIK Temenggor di Grik, Perak menyimpan pelbagai kisah yang sentiasa membuatkan hati pengail berkobar-kobar untuk mencampakkan umpan ke dada airnya yang tenang.

Namun, bukan Tasik Temenggor yang hendak diceritakan dalam lokasi memancing kali ini. Sebaliknya ialah lubuk pengail yang terbentuk daripada liku-liku sungai dari mulut empangan itu.

Kalau mengikut rantaian air yang berpunca dari Tasik Temenggor ke arah selatan, pengunjung boleh menemukan lokasi Tasik Bersia manakala lubuk pancing yang seterusnya ialah Tasik Air Ganda.

Betapa hebatnya tarikan kedua-dua tempat itu hinggakan ada yang sanggup menaiki bas dari Kuala Lumpur pada lewat malam untuk berkejar ke lokasi itu pada awal pagi. Lazimnya mereka akan turun di Ipoh dan seterusnya menukar bas lain untuk dibawa ke Grik.


ADA muslihat unik untuk menaikkan sebarau.


Dari pekan itu, mereka sudah punya kenalan untuk membawa mereka menyusur jalan ke Tasik Air Ganda.

Sama ada Air Ganda atau Tasik Bersia, habuan seperti sebarau, lampam, kaloi dan juga keli memang sentiasa bermain dalam fikiran. Kadang-kadang, keadaan boleh jadi panik dan kecoh bagi kumpulan pemancing yang berjaya menaikkan ikan pilihan masing-masing.

Lebih menggelikan hati sekiranya mendapati ikan yang panjangnya kurang sehasta boleh merentap joran hinggakan teroleng-oleng jadinya bot mereka.

Bercakap tentang respons ikan terhadap umpan, kaloi dikatakan lebih lembut ketika mula mencicip di hujung kail. Sifat Sebarau pula dikhabarkan lebih sukar diduga.

Mengikut seorang pemancing tegar, Alex Yeoh, warna umpan yang berkesan untuk sebarau ialah jingga. Katanya, umpan berekor warna GFR (Gold Fluorescent Red) adalah yang terbaik untuk digandingkan dengan joran fluorokarbon dan tali yang beratnya kurang 10 paun.


SEKALI-SEKALA mendapat kaloi boleh dianggap bertuah kerana ikan ini jenis yang 'pemalu'.


“Sebarau sangat pemalu, tetapi apabila tiba waktu makan, ia akan menyambar apa sahaja,” ujar Alex.

Bagi seorang lagi pemancing dari Kulim, Kedah, Harlina Hamid, dia sudah mempelajari satu tip untuk menaikkan sebarau di lubuk kegemarannya di Tasik Bersia.

Menurutnya, selain mengikut musim tertentu, pengail biasanya menunggu waktu pintu empangan di selatan Tasik Temenggor melepaskan airnya.

“Sebarau suka berlumba dengan arus. Ketika itulah bot pemancing akan mengikut arus air untuk menaikkan sebarau.

“Umpan akan dibaling dan sebarau ini seronok untuk meragut apa sahaja yang terlihat dalam pandangannya ketika itu,” ujar Harlina yang sering mengikuti rakan-rakan sepejabat menghilangkan tekanan kerja dengan memancing.

Namun, tiada yang lebih menggetarkan perasaan daripada membayangkan kuasa sentapan pada tali dan joran saat umpan diragut si penghulu air tawar iaitu toman.


SEGALA kelengkapan perlu diperiksa sebelum ke tengah tasik.


Menjadi ‘musuh’ pilihan pengail bagi lokasi sungai dan tasik, toman sememangnya tidak mudah mengalah tanpa melawan sehabis tenaganya.

Kata orang, selagi tidak dinaikkan, ia pasti menyukarkan pengail, khususnya yang tidak berpengalaman. Pendek kata, ia pantang menyerah dan tidak ‘mengampunkan’ sesiapa yang berjaya menangkapnya.

Bagi pengail amatur atau yang datang buat kali pertama, mereka disarankan untuk ke Tasik Air Ganda terlebih dahulu untuk mengumpul pengalaman dengan toman. Di situ, saiz toman adalah lebih kecil berbanding yang terdapat di Tasik Bersia.

Lazimnya toman di Tasik Air Ganda adalah seberat 1 hingga 3 kilogram. Kalau berjaya menaikkan seberat kira-kira 5 kilogram, pengail itu sudah dianggap bertuah.


ALEX berbangga dengan hasil tangkapannya.


Toman di Tasik Bersia pula sudah diketahui mempunyai reputasi untuk mengganas.

Di tasik itu, toman tidak ‘melayan’ umpan buatan, sebaliknya naluri pemangsa ikan itu akan teruja apabila terlihat kelibat anak ikan keli.

“Sudah kira-kira empat kali saya ke Tasik Bersia. Kali pertama setahun yang lalu. Ketika itu saya hanya dapat toman seberat 1.8 kilogram. Saya juga sudah belajar daripada kesilapan iaitu tali sulam 20 paun tidak mampu menaikkan toman lebih besar,” ujar Alex.


TOMAN Tasik Bersia dikatakan lebih besar daripada toman yang menghuni Tasik Air Ganda.


Alex telah pun memperbaharui rekod peribadi dengan menaikkan toman seberat tujuh dan sembilan kilogram dengan tali 50 paun pada kunjungannya ke Tasik Bersia.

Kadar bayaran yang dikenakan untuk mengail di Tasik Air Ganda adalah RM150 bagi sebuah bot termasuk perkhidmatan tekong. Berbanding Tasik Air Ganda yang lebih komersial dan sudah menjadi tumpuan pemancing rekreasi, Tasik Bersia pula masih dianggap baru.


PEMANCING rekreasi bukan sekadar hendak mendapat habuan tetapi kedatangan mereka ke Tasik Bersia adalah untuk menghargai alam semula jadi.





Perkhidmatan bot dan tekong di Tasik Bersia masih bergantung kepada waktu dan budi bicara orang kampung yang berkelapangan. Kadar sewaan bot bersama tekong lazimnya dikenakan bayaran sebanyak RM250. Setiap bot boleh memuatkan dua pemancing bersama seorang tekong.

Oh ya, jangan lupa membawa topi yang selesa, krim perlindungan kulit, tuala kecil dan bekalan air dan kudapan yang mencukupi. Di kedua-dua tempat itu, anda mungkin menghabiskan banyak masa di tengah-tengah tasik sambil dibakar bahang matahari.

Sumber: kosmo online

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0215&pub=Kosmo&sec=Jom_Singgah&pg=jo_01.htm

Wednesday, October 28, 2009

Awas! Puting Bayi


PENGGUNAAN puting bayi perlu dielakkan sejak peringkat awal lagi.


ADAKAH anak anda menggunakan puting bayi? Jika ya, anda mungkin perlu menghadapi kenyataan yang pahit hasil penemuan terkini bidang perubatan.

Kanak-kanak yang menggunakan puting bayi sebenarnya berisiko tiga kali ganda menghadapi kesukaran bercakap ketika usia mereka menjelang dewasa kelak.

Kajian saintis mendapati kanak-kanak prasekolah yang menggunakan puting bayi sekurang-kurangnya selama tiga tahun lebih cenderung mempunyai kesukaran membuat ucapan berbanding kanak-kanak yang langsung tidak menggunakan alat tersebut.

Penyelidikan tersebut turut membuktikan kanak-kanak yang menghisap jari juga menghadapi risiko lambat bercakap.

Kajian yang dijalankan sebelum ini oleh The American and Chilean adalah bagi mengetahui hubung kait antara tabiat suka menghisap ibu jari, penyusuan ibu dan penggunaan puting bayi bagi menenangkan bayi terhadap 128 orang kanak-kanak yang berumur antara tiga hingga lima tahun.

Mereka juga menggunakan ujian linguistik bagi mengenal pasti tahap normal perkembangan kebolehan bertutur dalam kalangan kanak-kanak tersebut terutama yang melibatkan sebutan dan bunyi huruf.

Menurut ketua penyelidik dari Universiti Washington, Dr. Clarita Barbosa, kanak-kanak yang menghisap jari, ibu jari atau puting bayi untuk tempoh sekurang-kurangnya selama tiga tahun akan mengalami gangguan dari segi perkembangan bahasa dan pertuturan sehingga tiga kali ganda.


BOTOL susu juga berupaya mengganggu perkembangan kanak-kanak.


Berbanding kanak-kanak yang diberi susu ibu sehingga mencecah usia sembilan bulan dan langsung tidak menggunakan botol susu, risiko terhadap mereka amat rendah.

"Hasil ujian ini menjelaskan bahawa lebih lama penggunaan puting bayi, kesukaran untuk bertutur akan semakin meningkat," jelas Barbosa.

Tambahnya, walaupun keputusan ini memerlukan bukti yang lebih mendalam terutama melibatkan jangka masa penyusuan ibu, orang ramai harus melihatnya sebagai langkah berjaga-jaga.

Perdebatan mengenai penggunaan puting bayi tersebut telah lama merunsingkan ibu bapa kerana sesetengah kanak-kanak amat selesa menggunakan puting tersebut bagi menenangkannya.

Doktor gigi bagaimanapun berkata, penggunaan puting bayi pada keadaan tertentu berupaya mengubah pembentukan gigi apabila digunakan terlalu lama.

Kajian itu dilakukan oleh sebuah pasukan dari de Rehabilitacion Club De Leones Cruz del Sur dan Universiti Washington. Ia diterbitkan dalam jurnal BMC Paediatrics.

sumber: kosmo online

Tuesday, October 27, 2009

Akhil Hayy: Hanya dakwah, saling mengingati

PUTRAJAYA: “Apa yang saya luahkan (amalan ajaran sesat di kalangan artis) atas dasar dakwah dan saling mengingati sesama golongan artis dan tiada niat untuk menunjukkan saya ini ‘suci’ berbanding orang lain.

“Saya juga manusia dan tidak menafikan ada melakukan kesilapan, tetapi saya mahu melihat kehidupan golongan artis diperbaiki agar berada di landasan sepatutnya,” kata penceramah dan pengacara rancangan ilmiah televisyen, Akhil Hayy, semalam.

Menurutnya, walaupun niatnya ikhlas untuk berbuat kebaikan sesama artis, dia akur jika ada di kalangan penggiat seni sukar dan tidak mahu menerima hakikat cabaran baik dan buruk dalam dunia itu.

Akhil berkata, dia bukan bercakap berdasarkan nafsu, tetapi satu peringatan bukan untuk dirinya, malah untuk rakan artis supaya berwaspada dan tidak tergelincir sehingga membawa kepada jurang kesesatan.

“Sebenarnya, saya tidak menuduh mana-mana pihak tapi berdasarkan kepada pengalaman sepanjang terbabit dalam dunia artis yang penuh cabaran.

“Bagi saya, apabila membabitkan soal akidah, ia bukan tanggungjawab saya saja, tapi juga tanggungjawab semua umat Islam termasuk juga artis yang juga ikon masyarakat.

“Sebagai ikon, kita perlu menunjukkan contoh dan teladan baik supaya mampu melahirkan masyarakat yang memiliki nilai murni,” katanya.

Dia mengulas kritikan penyanyi rock, Ahmad Azhar Othman atau Awie, 42, yang tidak selesa dengan kritikan Akhil terhadap segelintir golongan artis yang kononnya menjadi tali barut ‘guru ghaib’ bagi menyebarkan ajaran sesat.

Akhil berkata, dia tidak mempunyai niat tersirat atau mencari publisiti murahan, tetapi hanya mahu mengingatkan rakan artis mengenai pentingnya memberi perhatian terhadap soal akidah.

Menurutnya, memang kebanyakan umat Islam mengaku Islam, tetapi sebenarnya mereka tidak beriman kepada Allah.

“Jika mereka tidak salah mengapa perlu hendak memarahi orang lain dan saya tetap perlu melakukan kebaikan walaupun terpaksa menghadapi banyak cabaran.

“Saya meminta golongan artis yang terasa `pedas’ dengan `cili’ yang diberikan supaya melihat nasihat itu dengan mata hati dan cuba berprasangka baik yang mungkin boleh membawa kebaikan kepada mereka,” katanya.

Akhil berkata, sebagai umat Islam, dia tidak mahu kehidupan artis masih dibelenggu dengan konsep `lu lu’ dan `gua gua’ yang sebenarnya tidak dianjurkan Islam.

Menurutnya, walaupun tidak menafikan rasa tidak senang segelintir artis, dia mengakui masih ada artis yang celik dan menerima nasihat diberikan dengan hati terbuka.

“Saya masih melihat ada artis yang mempunyai kekuatan untuk melihat kebaikan hendak kita sampaikan,” katanya.

Oleh itu, dia berharap mesej yang cuba dibawa kepada masyarakat artis perlu diberikan perhatian kerana mereka adalah ikon masyarakat yang mempunyai ramai pengikut.

Jangan sibuk! Wahai Akhil Hayy




PUTRAJAYA: Bengang dengan kritikan Akhil Hayy, penyanyi rock, Ahmad Azhar Othman atau Awie, 42, mahu penceramah itu tutup mulut dan mencermin diri sendiri sebelum cuba mentarbiah artis yang kononnya terpengaruh dengan ajaran sesat.

Malah, penyanyi kumpulan Wings itu mengakui telinganya ‘panas’ apabila mendengar nama artis berkenaan dan memberi amaran kepada Akhil supaya tidak lagi bercakap mengenai dunia artis atau mengaitkan golongan itu dengan sebarang bentuk ajaran sesat.

Awie mendakwa gelaran ‘ustaz’ yang diberikan masyarakat terhadap Akhil tidak wajar kerana penceramah itu sepatutnya mencerminkan kredibiliti dirinya terlebih dulu.

Tanpa berselindung, Awie mempertikaikan kewibawaan Akhil untuk mentarbiah golongan artis berdasarkan kredibiliti kehidupan rumah tangganya yang boleh dipertikaikan bukan saja di kalangan penggiat seni, malah masyarakat umum.

“Jangan ingat golongan artis tidak mengetahui kehidupan dunia dan akhirat.

“Apa saja yang dilakukan manusia di bumi ini hanya Allah yang tahu, tidak salah untuk ingat-mengingati,” katanya, semalam.

Awie yang popular dengan lagu Sejati mengulas dakwaan Akhil Hayy bahawa ada segelintir artis yang sudah ada nama menggunakan kedudukan mereka mempengaruhi artis lain supaya melakukan maksiat selain mempermudahkan Islam.

Malah, penceramah muda dan pengacara sebuah rancangan ilmiah itu turut mengakui ada artis membenarkan gejala bersekedudukan dan berzina dengan alasan apa yang dilakukan sudah ditentukan Allah selain manusia (artis) mempunyai ruang dan masa untuk bertaubat.

Akhil turut menyentuh mengenai ajaran sesat artis terbabit yang dipercayai menjadi pegangan melalui ajaran pelik dipercayai diperoleh daripada ‘guru ghaib’ yang sukar untuk dikesan.

Mengulas lanjut isu berkenaan, Awie berkata Akhil perlu mencermin dirinya dulu yang sebelum ini turut terpalit dengan dunia glamor.

Awie berkata, kehidupan artis yang menjadi ‘public figure’ memang sentiasa disuluh lampu terang yang semestinya mahu memperlihatkan kecantikan yang dimiliki dalam sinaran cahaya berkenaan.

Walaupun mengakui ada artis yang tergelincir (terbabit dengan kegiatan maksiat), Awie mempertikaikan mengapa hanya golongan itu dikaitkan dengan pelbagai kegiatan tidak bermoral, termasuk ajaran sesat.

“Sebagai artis kita fokus terhadap apa yang hendak kita lakukan dan tidak berdiri di pentas ceramah sambil memaki dan mencerca orang lain,” katanya

Awie turut mendakwa penceramah terbabit pernah memperlekehkan lagu Sejati mengikut selera sendiri ketika berada di pentas ceramah.

“Saya meminta penceramah muda ini supaya tidak menilai seseorang itu secara melulu dan melalui ‘kulit’ saja, kerana ada ketikanya ada individu mempunyai ‘kulit’ yang baik, tetapi sebenarnya busuk di dalam.

“Dia baru setahun jagung dalam dunia artis dan terlalu mudah serta sewenang-wenangnya mahu menilai kehidupan artis sekarang kononnya terpengaruh dengan ajaran sesat,” katanya.

Monday, October 26, 2009

Kambing kepala dua jadi tumpuan



GAMBAR menunjukkan kambing kepala dua di Lumajang, Indonesia.


LUMAJANG, Indonesia - Seekor anak kambing berkepala dua milik seorang penduduk di sini, Muhammad Hasyim yang berumur 25 tahun menjadi tumpuan orang ramai yang sanggup pergi ke rumahnya untuk melihat haiwan itu, lapor sebuah akhbar semalam.

Kambing betina berwarna putih yang diberi nama Melati itu dilahirkan oleh ibunya kelmarin dan mempunyai empat mata dan dua telinga.

Menurut Muhammad, semasa dilahirkan, ibu kambing itu berteriak dan meronta tanpa henti sehingga menyebabkan badannya kejang.

Dia berkata, selain Melati, ibu kambing itu turut melahirkan seekor anak kambing jantan yang mempunyai tubuh normal.

"Alhamdulillah, kambing saya masih lagi hidup," kata Muhammad yang memberitahu bahawa dia memberi haiwan itu minuman susu segar.

Menurutnya, kambing itu akan mengamuk jika ia diletakkan berjauhan dengan ibunya. - Agensi


sumber

136 maut serangan ganas di Iraq



SEJUMLAH penduduk Iraq berhimpun di lokasi serangan pengebom berani mati di Kementerian Keadilan di Baghdad semalam.


BAGHDAD - Dua pengebom berani mati menyerang Baghdad semalam menyebabkan 136 orang terbunuh manakala lebih 500 lagi cedera semalam.

Kejadian itu merupakan yang paling buruk pernah berlaku pada tahun ini.

Dua letupan merosakkan beberapa bangunan dan asap menjulang ke udara dekat Sungai Tigris .

Menurut polis, letupan pertama menyasarkan bangunan Kementerian Keadilan manakala beberapa minit kemudian pengebom kedua meletupkan diri di kawasan yang menempatkan beberapa bangunan kerajaan tempatan.

Pejabat Perdana Menteri Nuri al-Maliki berkata, kejadian itu dilakukan bagi menunjukkan bahawa huru hara berlaku di Iraq.

Ia menyatakan serangan itu mirip kejadian yang berlaku pada 19 Ogos lalu terhadap Kementerian Luar dan Kewangan dengan tujuan untuk menjejaskan pilihan raya Januari depan.


ASAP menjulang dekat bangunan Kementerian Keadilan akibat serangan pengebom berani mati di Baghdad semalam.


"Kejadian itu merupakan tangan-tangan hitam yang sama berlumuran darah dengan rakyat Iraq," kata satu kenyataan daripada pejabat perdana menteri.

"Mereka (perancang serangan) mahu mencetuskan huru hara di dalam negara, menjejaskan proses politik dan menghalang pilihan raya parlimen," tambah kenyataan berkenaan.

Kejadian itu dianggap terburuk tahun ini kerana keganasan sudah berkurangan sejak Amerika Syarikat (AS) menghantar askar tambahan.

Namun, serangan-serangan masih berlaku di negara itu yang cuba untuk dibangunkan semula akibat konflik selain bersedia untuk menghadapi pengunduran askar-askar AS.

Beberapa pegawai Iraq menyalahkan negara jiran yang tidak didedahkan namanya kerana tidak menghalang serangan itu.

Namun, ia dipercayai merujuk kepada aduan pemerintah Iraq bahawa Syria menyediakan tempat perlindungan selamat untuk bekas-bekas anggota Parti Ba'ath yang pernah dipimpin oleh Saddam Hussein.


BEBERAPA anggota keselamatan dan orang ramai menolak sebuah kereta bagi menyelamatkan mangsa yang terperangkap di Kementerian Keadilan Iraq, Baghdad

semalam.


Saddam digulingkan sebagai presiden Iraq oleh tentera AS dan sekutu-sekutunya pada 2003.

"Saya tidak mengetahui diri saya masih hidup. Letupan itu merosakkan apa sahaja," kata seorang peniaga, Hamid Saadi.

Tentera AS menyediakan pasukan forensik dan pakar-pakar bom untuk menyiasat kejadian itu.

Sumber-sumber polis menyatakan bom itu dibawa di dalam van yang dibawa oleh pengebom berani mati manakala terdapat pemberi maklumat memberitahu, sebuah trak dan kereta digunakan dalam serangan tersebut. - Agensi


sumber

Thursday, October 22, 2009

Didera, Dirogol, Diliwat, Dibunuh

KAJANG: Kejam dan tidak berperikemanusiaan apabila seorang lelaki Afrika didakwa sanggup mendera, merogol dan meliwat anak kekasihnya yang baru berusia tiga tahun sehingga kanak-kanak itu menemui ajal.

Malah, kekasih wanita terbabit yang juga seorang janda berusia 24 tahun tergamak bersekongkol dengan warga asing itu apabila sanggup berbohong dengan mereka cerita kononnya anaknya mati akibat didera pembantu rumah.

Bagaimanapun, siasatan polis mendapati fakta dalam keterangan diberikan wanita yang bekerja sebagai setiausaha itu meragukan sebelum merumuskannya sebagai pembohongan apabila mendapati wanita terbabit tidak pernah menggaji pembantu rumah yang didakwa melarikan diri sejurus selepas tragedi menyayat hati itu.

Sumber polis berkata, wanita rakyat tempatan itu dikesan menjalinkan hubungan dengan lelaki Sudan terbabit sejak beberapa bulan lalu.

Menurutnya, lelaki warga asing itu sebelum ini memasuki Malaysia menggunakan visa pelajar dan menuntut di sebuah kolej swasta di ibu kota.

“Bagaimanapun, lelaki berusia 24 tahun itu hanya belajar sebulan sebelum tinggal bersama kekasihnya iaitu wanita warga tempatan di sebuah kondominium di Batu 9, Kajang.

“Difahamkan, lelaki Afrika terbabit tinggal serumah dengan wanita tempatan itu yang mempunyai seorang anak perempuan berusia tiga tahun hasil perkahwinannya sebelum ini,” katanya.

Menurutnya, lelaki terbabit yang kerap diminta menjaga kanak-kanak terbabit dipercayai sering memukul selain merogol dan meliwat mangsa terutama ketika ibunya tiada di rumah kerana keluar bekerja pada waktu siang.

“Namun, pada 12 Oktober lalu, ibu mangsa yang pulang ke rumah jam 9 malam terkejut apabila mendapati anak perempuannya koma dengan keadaan tubuh tidak bermaya.


“Wanita terbabit segera membawa anaknya untuk mendapatkan rawatan di Hospital Kajang, namun mangsa dilaporkan mati akibat kecederaan serius terutama di kepala,” katanya.



Menurutnya, wanita terbabit yang membuat laporan polis susulan kematian anaknya, mendakwa kanak-kanak perempuan itu mati akibat didera pembantu rumahnya.



“Menurut wanita itu, pembantu rumahnya bagaimanapun melarikan diri sebaik dia pulang ke rumah sejurus kejadian. Namun, polis mula mengesyaki sesuatu tidak kena apabila siasatan mendapati suspek tidak pernah menggunakan khidmat pembantu rumah asing.

“Malah, rasa curiga semakin kuat apabila hasil bedah siasat pihak hospital menemui kesan kecederaan pada kemaluan mangsa selain kesan sama pada dubur dipercayai akibat diliwat. Malah, tubuh dan muka mangsa dipenuhi kesan luka lama dan baru dipercayai akibat dipukul dengan teruk,” katanya.

Menurutnya, polis yang menyedari berlaku kes pembunuhan kejam terhadap mangsa bergegas ke kediaman suspek pada 13 Oktober lalu bagi melakukan pemeriksaan lanjut.


“Hasil beberapa bukti diperoleh, polis menahan pasangan kekasih terbabit sebelum dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang untuk siasatan lanjut.

“Setakat ini, kedua-dua suspek mengaku melakukan penderaan terhadap kanak-kanak terbabit yang membawa kepada kematiannya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Sakaruddin Che Mood mengesahkan kejadian pembunuhan itu namun enggan mengulas lanjut.

“Perbuatan berkenaan amat kejam dan tidak berhati perut terutama terhadap kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa. Pihak polis akan melakukan siasatan secepat mungkin bagi memastikan individu yang melakukan jenayah itu mendapat hukuman setimpal,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua suspek ditahan reman sehingga Ahad ini dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana kesalahan membunuh.


Sumber: Harian Metro








Wednesday, October 21, 2009

Serangan Jantung dan Minum Air Suam

Fakta ini sangat bagus. Bukan semata-mata berkenaan air suam, tetapi berkenaan Serangan Jantung ... Masyarakat Cina dan Jepun minum teh panas untuk ketika bersarapan, bukannya air sejuk, mungkin inilah masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan.

Kepada sesiapa yang gemar minum air sejuk, fakta ini sangat bermakna buat anda. Memanglah sesuatu yang nikmat untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walaubagaimanapun, air sejuk akan melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan. Sudah tentu ia melambatkan lagi proses pencernaan. Sekali gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid di dalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Adalah penting untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.


Petanda Lazim Serangan Jantung

Amaran berkenaan serangan jantung – Anda seharusnya mengambil tahu yang petanda serangan jantung bukan sahaja pedih pada sebelah kiri dada. Awasi jika terasa sakit yang menyesakkan pada dada kiri. Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa terkena serangan jantung. Muntah-muntah dan berpeluh berlebihan juga antara tanda-tanda lazim. 60% pesakit yang terkena serangan jantung adalah ketika sedang tidur dan tidak boleh bangun dari tidur. Sakit pada dada boleh menyebabkan tidak sedarkan diri. Berhati-hati dan berjaga-jagalah sentiasa. Lebih banyak yang anda ketahui berkenaan serangan jantung, maka lebih peluang untuk anda terselamat.

Kata pakar kardiologi (jantung), jika seseorang telah membaca fakta ini, sebarkanlah ia kepada 10 orang lain yang dikenali, anda mungkin tidak mampu menyembuhkan pesakit, tetapi anda sebenarnya berjaya menyelamatkan seseorang dari menjadi pesakit.

Tuesday, October 20, 2009

Belia Islam: Peranan dan Tanggungjawab

Belia atau pemuda semalam dan hari ini adalah bakal pemimpin masa hadapan serta akan mengisi saf kepimpinan baru negara. Oleh itu, sebarang usaha dan inisiatif untuk memperkasakan lagi keperluan, kehendak, kebajikan dan hak asasi golongan realistik ini adalah sangat dialu-alukan dan perlu diberikan perhatian serius oleh semua pihak. Biarpun begitu, kelompok belia atau pemuda secara objektifnya mempunyai idealisme mereka yang tersendiri dan tidak wajar dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang berkepentingan. Oleh demikian, mereka perlu tegas dan berani menyatakan hasrat dan pandangan tanpa berpihak kepada mana-mana badan serta bebas mengkritik dan memberi pendapat dalam semua perkara.

Sehubungan itu, diharapkan ini menjadi titik tolak dan pemangkin kepada gerakan belia di seluruh negara serta menyemarakkan lagi peranan dan potensi mereka sebelum terjun ke dalam kancah dan realiti masyarakat sebenar. Jika belia dan pemuda Palestin ketika ini sedang sibuk bertungkus lumus melawan pencerobohan Israel, sekatan ekonomi serta berusaha membangunkan semula negara mereka yang telah teruk dimusnahkan, namun di negara kita golongan sebaya ini terutamanya remaja masih dibelenggu dengan pelbagai masalah serta krisis keruntuhan akhlak yang teruk seperti penyalahgunaan dadah, aktiviti pelacuran, pergaulan dan seks bebas, hidonisme dan sebagainya. Ini adalah cabaran dan realiti sosial yang perlu ditangani oleh belia Islam dari masa ke semasa.

Dalam buku Belia Dalam Pembangunan Dunia Melayu Dunia Islam (2002), turut disentuh tentang peranan belia Melayu dan Islam, cabaran dan rintangan yang perlu dihadapi terutama sekali dalam memastikan golongan ini tidak tertinggal jauh oleh arus pemodenan. Ini adalah kerana para belia perlu menguasai ilmu terutama dalam bidang sains dan teknologi (IT) agar ilmu yang diperolehi dapat membantu memajukan umat Islam. Selain penguasaan dalam bidang IT, bidang ekonomi dan politik juga penting di dalam senario globalisasi yang sedang diketengahkan oleh kuasa-kuasa Barat dan tidak dinafikan lagi bahawa golongan belia adalah aset yang cukup berharga kepada sesebuah negara atau bangsa. Kekuatan dan kelemahan sesuatu bangsa dan negara banyak bergantung kepada kekuatan dan kelemahan para belianya sepanjang zaman.

Warisan seni budaya pula penting bagi membentuk dan membina jati diri orang Melayu dan lslam. Kesejahteraan dan keamanan sesebuah negara turut bergantung kepada kualiti para belia hari ini di mana sekiranya mereka dapat meningkatkan kecemerlangan diri dan mengikis sikap rendah diri, sudah pasti belia Melayu dan Islam hari ini tidak akan dipandang rendah oleh bangsa lain. Kesedaran sejarah juga boleh dijadikan sumber inspirasi kepada generasi masa kini dan dalam konteks pembangunan belia Islam, sejarah telah menonjolkan kepentingan dan peranan belia dalam proses pembinaan tamadun ummah. Pelbagai peristiwa seperti yang dirakamkan oleh al-Qur’an telah memaparkan model untuk diteladani belia masakini khususnya dalam mempertahankan jati diri dan menghadapi cabaran semasa.

Selanjutnya, belia hari ini perlulah dilengkap dan dipersiapkan dengan pendidikan tinggi dalam segala aspek terutamanya peluang ke universiti. Ini adalah kerana universiti adalah medan terbaik kepada golongan belia untuk membina kaliber dan mengasah bakat kepimpinan, mengumpul ilmu pengetahuan dan pengalaman seluasnya serta membentuk jaringan perhubungan yang luas dalam pelbagai dimensi dan sebagainya melalui gerakan aktivisme di dalam dan luar kampus. Untuk itu, mahasiswa Islam perlu mengambil peluang dan ruang yang cukup luas dan meletakkan semula fungsi mereka sebagai agen perubahan dan jurubicara umat. Mereka tidak boleh lagi layu dan lesu terhadap sesuatu perkara yang berlaku di mana mereka perlu lebih aktif dan agresif menjuarainya. Justeru berdasarkan premis tersebut, universiti adalah platform dan forum merangka formula ke arah melahirkan belia yang berintegriti, bersahsiah dan bermaruah.

Golongan berwibawa ini tidak boleh dibiarkan terlalu kaku, lemah dan mundur dalam segala hal, tetapi mesti melalui proses transformasi yang jitu ke arah mempersiapkan mereka sebagai barisan warga serba boleh, berfikiran besar dan bersedia berhadapan dengan segala cabaran kehidupan. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka generasi yang lemah“ (An-Nisa : 9) dan renungilah firman Allah s.w.t yang bermaksud: “sesungguhnya generasi yang paling baik yang kamu pilih untuk bekerja ialah generasi yang kuat lagi dapat dipercayai” (Al-Qashash : 26). Persoalan yang timbul ialah sejauhmanakah barisan kepimpinan dan belia di seluruh negara bersedia dan apakah perancangan serta tindakan mereka selepas ini. Tepuk dada, tanya belia!

Rujukan

Abdul Latif Abu Bakar, et all, 2002. Belia Dalam Pembangunan Dunia Melayu Dunia Islam. Kuala Lumpur: Institut Kajian Sejarah Dan Patriotisme Malaysia (IKSEP)

Monday, October 19, 2009

Ciri-ciri Pengurus Sempurna

Perlu ditegaskan bahawa tujuan bekerja, berusaha, mentadbir atau mengurus dalam Islam adalah pelaksanaan tanggungjawab dan kewajipan untuk mendapatkan kesejahteraan dan kebahagian di dunia dan di akhirat. Untuk itu para pengusaha dan pengurus mesti memiliki ciri-ciri tertentu dalam melaksanakan tanggungjawab ini secara berkesan. Selain memiliki sifat-sifat yang lazim dibincangkan dalam pengurusan moden seperti berminat, tekun dan bersungguh-sungguh, pengurus sejati mesti memiliki ciri-ciri tanggungjawab serta mengamalkannya. Ciri-ciri tanggungjawab pengurus sejati ialah: beriman atau bertaqwa, berilmu dan berpengetahuan, berakhlak, adil dan ehsan.
Pengurus sejati atau pengurus Muslim mempunyai tanggungjawab yang wajib disempurnakan. Selain menunaikan kewajipan diri (fardhu ‘ain) dalam bentuk ibadah khusus seperti sembahyang, puasa dan berzakat, ia wajib juga berusaha mendapatkan rezeki yang halal sekurang-kurangnya untuk diri dan keluarga. Justeru itu Nabi bersabda yang maksudnya:
“Mencari yang halal adalah wajib sesudah yang wajib.”
Kewajipan pertama ialah menunaikan sembahyang manakala kewajipan kedua ialah bekerja mendapatkan rezeki yang halal. Sehubungan dengan ini, Allah berfirman yang bermaksud:
“Apabila selesai solat, bertebaranlah kamu ke seluruh pelusuk bagi mencari habuan Allah.”
Seterusnya peringatan Allah perlu dihayati sentiasa, iaitu:
“Peliharalah diri kamu dan ahli-ahli kamu daripada azab api neraka.”
Seterusnya di peringkat makro akan tercapai matlamat
“Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Allah.”
Penghayatan segala peringatan daripada Allah dan Rasulullah adalah bergantung kepada tahap keimanan dan ketaqwaan setiap individu. Qur’an sebagai sumber ilmu yang utama dan pertama dalam semua tindakan Muslim wajib dirujuk dan dihayati sepenuhnya. Pengurus sejati pasti tidak ragu dengan keterangan-keterangan Qur’an dalam usaha-usaha pembangunan dan mencari kebahagian kakiki. Keterangan Allah pasti benar bahawa
“Kitab (al-Qur’an) ini tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa; iaitu orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada (Kitab) yang diturunkan kepada engkau (ya Muhammad) dan (Kitab-Kitab) yang diturunkan sebelum engkau, dan lagi mereka yang yakin akan adanya Hari Akhirat. Mereka itu sesungguhnya berada di atas petunjuk Tuhan dan mereka akan memperolehi kemenangan.”

Prinsip-prinsip pengurusan Islam
Selain mendapatkan hak milik atau milik usaha yang sah ke atas sumber atau harta, pengurus sempurna hendaklah sentiasa memberi keutamaan kepada perkara-perkara berikut:

Mengutamakan penyuburan atau pemakmuran, dan bukan kerosakan dan pemusnahan
Kewajipan menyubur dan memakmurkan alam ini terkandung dalam firman Allah yang bermaksud:
“Dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya”.
Pada masa yang sama dilarang melakukan kerosakan atau kemusnahan:
“Jangan kamu merosakkan bumi”.
Rasulullah juga sangat menggalakkan umatnya menyubur dan memakmurkan bumi dan jangan meninggalkan tanah-tanah terbiar. Baginda memberi pengiktirafan kepada orang-orang yang menghidup atau mengusahakan tanah-tanah mati atau terbiar dengan sabda yang bermaksud:
“Barang siapa yang menghidupkan tanah mati, maka ia adalah baginya”.
Dalam hadis yang lain Baginda bersabda, maksudnya:
“Setiap muslim yang menanam sayur atau tanam-tanaman yang hasilnya dimakan oleh haiwan, burung atau manusia maka ia direkod sebagai ganjaran pahala bersedekah baginya”

Sekiranya firman Allah dan sabda-sabda Nabi itu dihayati oleh pemilik-pemilik dan pengurus-pengurus sumber, dunia Islam tidak akan menghadapi kekurangan makanan atau keperluan-keperluan asas yang lain sebagaimana yang dialami sekarang. Mereka yang dikurniakan dengan penghasilan yang melimpah dan berlebihan tidak akan bertindak memusnahkannya semata-mata kerana takutkan harga pasarannya akan jatuh.

Mengurus secara berhemat dan bukan secara rakus dan boros
Tindakan berhemat dapat mengurangkan risiko dalam pengurusan dan justeru itu boleh meningkatkan probabiliti kejayaan. Pengetahuan dan kemahiran teknikal seperti pengurusan kewangan, perakaunan, pengurusan risiko atau bidang-bidang lain yang berkaitan perlu digunakan dengan bijaksana. Tindakan-tindakan melulu dan rakus harus sentiasa dielakkan kerana tindakan-tindakan ini akan terdorong kepada pemborosan dan pembaziran. Sedangkan pemborosan dan pembaziran dilarang oleh Allah dengan firman-Nya yang bermaksud:
“….. janganlah kamu membazir (boros). Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, dan syaitan itu amat engkar akan Tuhannya.”
Kepekaan Rasulullah mengenai amalan berhemat khususnya berjimat cermat berlaku dalam semua keadaan. Baginda telah dilaporkan pernah menasihati sahabat Baginda daripada melakukan pembaziran sewaktu mengambil wuduk, walaupun menggunakan air sungai yang mengalir (Abdul Salam, 1996:38).
Termasuk dalam kategori pengurusan berhemat ialah berhati-hati daripada terjebak dengan perasaan bangga dan riyak di samping berhati-hati daripada menanggung risiko kewangan yang tinggi. Risiko kewangan berakhir dengan kerugian kewangan, sekiranya projek pembangunan terkandas. Risiko ini jelas dan dapat dilihat segera di dunia. Kerugian kewangan yang amat besar kadang-kadang mempengaruhi psikologi, mental malahan nyawa seseorang. Contohnya, kegawatan ekonomi yang berlaku pada tahun 1997 telah membawa padah yang amat besar ke atas negara-negara Jepun, Korea, Thailand dan Indonesia. Berpuluh-puluh orang pelabur di Jepun dan juga Korea telah membunuh diri akibat menanggung kerugian besar kesan kegawatan. Pemerintahan Suharto tumbang di Indonesia dan ratusan rakyat negara itu mati kerana rusuhan kesan kegawatan. Kesan kegawatan ekonomi tidaklah sedemikian dahsyat sehingga berlaku pembunuhan di Malaysia, tetapi tekanan mental dan psikologi pasti telah juga berlaku. Risiko berbangga dan riyak ialah kerugian di akhirat. Allah memberi peringatan bahawa segala amalan yang bertujuan berbangga dan riyak bukan sahaja akan tertolak atau sia-sia di akhirat tetapi akan menerima padah kecelakaan daripada Tuhan.

Mengutamakan kepentingan atau maslahah awam daripada kepentingan peribadi.
Islam yang bermaksud kesejahteraan semestinya amat menekankan aspek-aspek keselamatan dan kesejahteraan, lebih-lebih lagi apabila ada hubungan dengan masyarakat. Oleh kerana itu Islam menuntut supaya para pengurus sentiasa peka akan keselesaan dan keselamatan awam. Sebagai contoh kepekaan Nabi akan keselesaan masyarakat ialah apabila baginda memarahi individu yang membuang najis di tempat mandian, di jalanan dan di tempat-tempat berteduh (Abdul Salam, 1996:29). Sebaliknya individu yang membuang duri, batu atau tulang dari jalanan dimaklumkan sebagai memenuhi satu daripada tujuhpuluh cabang keimanan, dan individu itu diberi ganjaran pahala seperti pahala bersedekah [30] (Ibid.). Pada situasi yang lain baginda menasihati supaya berhati-hati apabila bermain api kerana menurut baginda “Api adalah musuh bagi kamu. Apabila kamu tidur, padamkan ia” (Abdul Salam, 1996:30).

Sentiasa mempunyai hasrat untuk beribadat menerusi pengurusan
Sebaik-baik bidang pengurusan sumber asli ialah yang menghasilkan sumber makanan asasi untuk diri dan penduduk, terus berjaya melaksanakan ibadah berzakat seperti zakat pertanian dan ternakan. Selain emas dan perak, sumber-sumber asli yang harus juga berjaya memenuhi syarat berzakat apabila ia diurus dan diusahakan sebagai bidang komersial.




Wednesday, October 14, 2009

Bai Bithaman Ajil beban peminjam

BNM perlu cari alternatif elak pengguna rugi

GEORGETOWN: Bank Negara Malaysia (BNM) perlu mencari alternatif terbaik bagi melindungi pelanggan pembiayaan rumah Bai Bithaman Ajil (BBA) yang gagal membayar pinjaman.

Dekan Institut Perbankan dan Kewangan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ahmed Kameel Mydin Meera, berkata BNM perlu bertindak supaya orang ramai yang meletakkan kepercayaan kepada sistem itu tidak mengalami kerugian.

Ketika ini, peminjam yang gagal membayar balik pinjaman melalui pembiayaan BBA akan berakhir dengan beban yang lebih teruk berbanding pinjaman perumahan konvensional.

Beliau memberi contoh kes seorang peminjam yang membeli sebuah kondominium yang sedang dalam pembinaan berharga RM249,000 tetapi melalui perjanjian BBA bank berkenaan menjual kepadanya dengan harga RM744,766.

Malangnya, projek itu terbengkalai tetapi bank sudah membayar RM9,543 kepada pemaju. Bebanan itu kini terletak di bahu peminjam yang perlu membayar balik RM505,368.

"Peminjam itu menawarkan untuk membayar balik kepada bank sebanyak RM10,000 tetapi bank menuntut sebanyak RM505,368," katanya pada sidang media di pejabat Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) di sini, semalam.

Hadir sama, Presiden CAP, SM Mohamed Idris.

BBA adalah pembiayaan yang mana pengguna menjual harta yang ingin dibeli kepada bank sebelum bank menjual semula kepadanya dengan harga yang lebih tinggi.

Kebanyakan bank yang menyedari masalah itu, menukar semula pembiayaan itu kepada konsep Musharakah Mutanaqisah yang memberi kelebihan kepada peminjam yang gagal supaya tidak berakhir dengan jumlah hutang yang tinggi.

Ahmed Kameel berkata, jumlah pembayaran semula sangat tinggi dan ia boleh memberi kesan ketika kegawatan ekonomi.

Sehubungan itu, katanya BNM perlu memastikan rebat yang diberikan adalah besar kepada peminjam yang gagal membayar supaya pengurangan pinjaman dapat diberikan secara adil tanpa campur tangan bank yang berat sebelah.

sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Nasional/20091013235303/Article/index_html


Bank Negara must help defaulters of Islamic banking: CAP

By TUNKU SHAHARIAH

GEORGE TOWN: Bank Negara Malaysia should help defaulters of the popular ‘Bai Bithaman Ajil’ (BBA) home financing so that consumers who have put their faith in Islamic financing are not short changed.

Consumer’s Association of Penang (CAP) president S. M. Mohamed Idris said presently the defaulters ended up worst than defaulters of other conventional housing loans as BBA was an Islamic home financing where interest was not allowed to be charged.

International Islamic University Malaysia’s Dean of the Institute of Islamic Banking and Finance Prof Ahmed Kameel Mydin Meera said under the BBA, the borrower was initially deemed to have sold the property to the bank under the loan agreement.

“This poses potential problems when the property is still under construction. The consumer then ‘buys the property back from the bank at a very much higher price as it includes the profit element for the bank (known as the Bay al-Inah concept).

“The consumer then makes monthly payments based on the price sold to him by the bank,” he told a press conference at CAP office here Tuesday.

Prof Ahmed said as the BBA was a sales contract that included profit, the borrower could in the event of a default, owe more than the original financing amount taken.

“A few of the customers who were unhappy with the astronomical sums they were asked to pay have taken their banks to court,” he added.

He added, in 2008 High Court judge Datuk Abdul Wahab Patail had argued that the BBA sale was not a genuine sale as the profit charged by the banks was nothing more than the interest payment in a conventional loan.

“Since the profit element of the BBA was a sham, the contract had gone against Shariah principles.

“However in April 2009, the Court of Appeal ruled that the BAA contract is shariah compliant and therefore binding. It also stated that the BBA is a sales transaction and should not be compared to a loan transaction,” he added.

Mohd Idris urged Bank Negara to protect Islamic banking by regulating the rebates the banks could give to BBA defaulters so that their outstanding balance could be significantly reduced given the current global financial meltdown where more people were expected to default on loans in the coming months.

source: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/10/13/nation/20091013112436&sec=nation

Monday, October 12, 2009

Kisah Lima Perkara Aneh



Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqah yang masyhur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-Nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.

Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat seperti berikut:-
1. Apa yang engkau hadapi, maka makanlah ia;
2. Apa yang engkau jumpa kemudiannya, maka engkau sembunyikan;
3. Apa yang engkau dapat kemudiannya, maka engkau terimalah;
4. Apa yang engkau hadapi kemudiannya, jangan engkau putuskan harapan;
5. Apa yang engkau tempuhi kemudiannya, larilah engkau daripadanya."
Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan perkara pertama yang aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan."

Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan kalimah syukur, "Alhamdulillah".

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut.
Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu, mangkuk emas itu keluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."

Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.

Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalanannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya.

Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahawa:
1. Apa yang engkau makan itu ialah perasaan marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.
2. Semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua.
3. Jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.
4. Jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.
5. Bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."
Kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain. Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu." Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu."

Saturday, October 10, 2009

Cara Rasulullah Duduk



Allah Ta ‘ala berfirman:
Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [‘Ali Imran 3:31]
Ada beberapa hadis dalam bab ini, antaranya:

[1] Duduk bersila:
Jabir bin Samurah radiallahu-anhu berkata:
Adalah Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam setelah bersembahyang Fajar (Subuh), baginda duduk bersila di tempatnya sehinggalah terbitnya matahari yang indah (keputihan sinarnya).
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan lain-lain, dinukil dan dinilai sahih oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin (tahqiq & takhrij Shaikh Syu‘aib al-Arnuth; Maktabah al-Ma’mun, Jeddah 1996) – no: 821.

[2] Duduk di atas sebelah kaki manakala sebelah lagi diangkat dan dipaut dengan tangan.
Abdullah ibnu Umar radiallahu ‘anhuma berkata:
Saya melihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam di halaman Ka’bah, beliau duduk dengan menegakkan kedua lututnya, (iaitu) dengan melingkar kedua tangannya ke sekeliling lututnya, dan ini cara duduk al-Qurfusaa’.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan dinukil oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 822.
Duduk al-Qurfusaa’ adalah duduk mencangkung di atas sebelah lutut manakala lutut yang lain dilipat dan diangkat ke atas dan dipautnya dengan tangan sehingga bahagian peha mendekati badan atau perutnya. [Lihat Al-Alamah Muhammad bin ‘Allan: Daliil al-Falihin li Thariq Riyadus Salihin (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut 1995), 3/272].

[3] Duduk bertinggung.
Anas bin Malik radiallahu ‘anhu berkata:
Aku melihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam duduk bertinggung sambil makan kurma.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitabnya Sahih Muslim – no: 2044.
Duduk bertinggung ialah duduk di atas kedua tapak kaki dengan kedua-dua kaki berlipat dan punggung tidak menjejak tanah.

[4] Jangan duduk bersandar dengan sebelah tangan.
Syirrid bin Suwaid radiallahu ‘anhu berkata:
Rasulullah melintas di hadapan aku sedang aku duduk seperti ini, iaitu saya bersandar kepada tangan kiri saya yang saya letakkan di belakang. Lalu baginda bersabda: Adakah engkau duduk sebagaimana duduknya orang-orang yang dimurkai ?
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, dinukil dan dinilai sahih oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 824.

[5] Jangan duduk bersandar.
Abu Juhaifah radiallahu ‘anhu berkata, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Jangan makan sambil bersandar.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan dinukil oleh Imam Nawawi dalam Riyadus Salihin – no: 746.
Yang dimaksudkan bersandar adalah seperti orang yang duduk miring ke lambungnya yang sebelah, sepertimana yang dilakukan oleh orang-orang angkuh dan sombong. Cara duduk seperti ini ditegah oleh Rasulullah. Selain itu cara duduk sedemikian mengganggu kelancaran perjalanan makanan dalam badan, dari mulut ke perut. [Lihat Al-Alamah Ibnu ‘Allan: op. cit., 3/209].
Demikian beberapa petunjuk sunnah Nabawiyah dalam cara duduk. Selain itu dibolehkan duduk sepertimana kita duduk dalam solat, iaitu duduk di antara dua sujud dan duduk Tasyahud akhir.

Friday, October 9, 2009

Mengambil Wudhu’ Dalam Tandas.

Justify Full

Apakah hukumnya untuk seseorang itu mengambil wudhu’ di dalam tandas atau bilik air ? Suasana rekabentuk rumah dan bangunan masa kini tidak meninggalkan kita sebarang pilihan kecuali berwudhu’ di dalam bilik air. Semasa berwudhu’ di dalam bilik air, adakah dibolehkan kita menyebut nama Allah ketika melafazkan niat, begitu juga membaca zikir-zikir dan doa-doa khas ketika membasuh setiap anggota wudhu ?

Jawapan HF:

Soalan di atas akan dikupas dalam dua bahagian:

Pertama: Apakah hukum mengambil wudhu’ dalam bilik air ?

Tidak mengapa jika seseorang mengambil wudhu’ dalam bilik air yang dipisahkan tandasnya. Namun jika bilik air dan tandas didirikan bersama tanpa sebarang pemisah, maka sebaik-baiknya diusahakan agar tidak berwudhu’ di situ kerana wudhu’ dalam Islam adalah merupakan satu bentuk ibadah dan semua ibadah hendaklah dilakukan di tempat yang bersih dan terpelihara. Lebih dari itu bilik air yang bertandas adalah tempat yang digunakan untuk menunaikan hajat besar dan kecil, maka dikhuatiri seseorang itu akan terkena najis ketika dia sedang berwudhu’.

Jika seseorang itu tidak memiliki pilihan, maka dibolehkan dia berwudhu’ dalam bilik air yang bertandas dan wudhu’nya tetap sah. Hendaklah dia perhatikan adab-adab memasuki bilik air dan menjaga dirinya daripada terkena sebarang najis.

Kedua: Bolehkah kita menyebut nama Allah dan berzikir dalam bilik air ?

Abdullah ibnu Umar radiallahu ‘anhuma berkata: Seorang lelaki berjalan di hadapan Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam sedang di saat itu baginda membuang air kecil, lelaki itu memberi salam kepada baginda namun baginda tidak menjawabnya. [Sahih Muslim – no: 370]

Dalam sebuah hadis daripada al-Muhajir bin Qunfudz radiallahu ‘anhu, beliau berkata: Aku datang kepada Nabi sallallahu ‘alaihi wassalam ketika baginda sedang buang air kecil, lalu aku mengucapkan salam kepadanya namun baginda tidak menjawabnya sehinggalah baginda berwudhu’, kemudian baginda meminta maaf kepadaku dan bersabda:

“Sesungguhnya aku tidak suka berzikir kepada Allah Ta‘ala kecuali dalam keadaan suci.” Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, an-Nasai dan Ibnu Majah, dan disahihkan oleh Imam Nawawi dalam al-Adzkar (Maktabah Nazar Mustofa al-Baz, Makkah 1997), 1/65, no: 70.

Dari hadis ini berkata Imam Nawawi: Teman-teman kami mengatakan, adalah makruh mengucapkan salam (kepada seseorang yang sedang menunaikan hajatnya). Jika seseorang mengucapkan salam kepadanya, dia tidak berhak menjawabnya. Hal ini berdasarkan hadis Ibnu Umar dan al-Muhajir yang telah dinyatakan sebelum ini. [ibid, ms 33]

Berdasarkan hadis di atas dan melalui kaedah qiyas, dimakruhkan bagi seseorang untuk menyebut nama Allah atau berzikir ketika dia sedang menunaikan hajatnya, sama ada hajat besar atau hajat kecil. Namun diperselisihkan hukumnya bagi seseorang yang berada di dalam bilik air bertandas dan tidak menunaikan hajat besar atau kecil, adakah dia dibolehkan menyebut nama Allah dan berzikir ?

Pendapat pertama berkata boleh kerana hadis di atas khusus kepada suasana orang yang sedang menunaikan hajatnya sahaja. Pendapat kedua berkata ia tetap makruh kerana suasana bilik air yang bertandas bukanlah tempat yang sesuai untuk disebut nama Allah dan berzikir kepadaNya, sebagaimana tidak sesuai bagi seseorang yang sedang menunaikan hajatnya untuk melakukan yang sedemikian. Pendapat yang kedua adalah yang terpilih, Allah sahaja yang mengetahuinya.

Imam Nawawi menambah, dibolehkan berzikir umpama menyebut Hamdalah ketika bersin di dalam bilik air sekalipun ketika menunaikan hajat jika zikir tersebut adalah di dalam hati dan tidak disebut dengan lisan. [ibid, ms 33]

Adapun membaca lafaz niat, zikir dan doa ketika berwudhu’, hal ini tidak ditemui contohnya daripada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam. Maka sebaiknya semua ini ditinggalkan tanpa mengira sama ada di dalam bilik air atau tidak. Yang dituntut hanyalah membaca Basmalah di permulaan wudhu’ sebagaimana perintah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wassalam:

Tidak ada solat bagi orang yang tidak berwudhu’ dan tidak ada wudhu’ bagi orang yang tidak menyebut nama Allah ke atasnya (ketika mengerjakannya) .

Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan lain-lain dengan beberapa lafaz yang berbeza tetapi memiliki erti yang sama. Ia diriwayatkan melalui beberapa jalan yang setiap darinya memiliki kelemahan, namun ia saling menguat antara satu sama lain sehingga dapat diangkat tarafnya ke darjat hasan lighairihi. [Lebih lanjut lihat Ibnu Hajar al-Asqalani: Talkish al-Habir (Maktabah Nazar Mustofa al-Baz, Makkah 1996), 1/107-112, no: 70 dan Nasiruddin al-Albani: Irwaa’ ul-Ghaleel (Maktabah al-Islami, Beirut 1985), 1/122, no: 81].


Wednesday, October 7, 2009

Tahlil Arwah

BERTAHLIL merupakan satu perbuatan bacaan yang dilakukan untuk dikirimkan kepada seseorang yang meninggal dunia atau roh mayat. Ia merupakan satu tradisi tetap yang diamalkan di kalangan masyarakat kita pada hari ini.

Lazimnya, bacaan yang diucapkan semasa bertahlil ialah sedikit daripada ayat-ayat al-Qur'an yang tertentu, kalimah La Ilaha Illa Allah atau Subhanaallah atau lain-lain dengan niat bacaan-bacaan tersebut dapat dihadiahkan atau dikirimkan kepada orang yang meninggal dunia atau roh mayat di kalangan orang Islam. Terdapat seperkara yang belum diketahui oleh banyak di kalangan orang Islam sama ada yang benar-benar mengikut mazhab imam Syafie atau mereka yang hanya mengikut-ikut sahaja, adalah amalan bertahlil dan doa selamat yang kononnya
dikirimkan untuk seseorang yang mati sebenarnya bertentangan dengan banyak pendapat di kalangan ulama-ulama yang bermazhab imam Syafie. Ini termasuklah imam Syafie sendiri yang tidak sependapat atau tidak setuju dengan amalan bertahlil dan doa selamat. Terdapat juga ulama-ulama yang berpendapat amalan tersebut boleh dilakukan, namun pandangan tersebut adalah sangat lemah dan amat bertentangan dengan ajaran al-Qur'an (pada surah an-Najm ayat 39 dan sunnah nabi serta para sahabatnya).

Di bawah ini dibawakan sebahagian daripada pendapat ulama Safieyah berikutan masalah amalan tersebut. Pendapat-pendapat ini telah diambil dari kitab-kitab tafsir, kitab-kitab feqah dan kitab-kitab syarah hadith.

1. Pendapat Imam Syafie rahimahullah.

Imam Nawawi menyebutkan di dalam kitabnya, Syarah Muslim iaitu,

"Adalah, bacaan al-Qur'an (yang pahalanya dikirimkan kepada mayat), maka pendapat yang masyhur dalam mazhab Syafie ialah amalan tersebut tidak akan sampai kepada mayat. Sebagai dalilnya, imam Syafie dan para pengikutnya
mengambil daripada firman Allah SWT (yang bermaksud), "Dan seseorang itu tidak akan memperoleh melainkan pahala daripada daya usahanya sendiri." Serta dalam sebuah sabda Nabi Sallallahu `alaihi wasallam yang bermaksud, "Apabila manusia telah meninggal dunia, maka terputuslah segala amal
usahanya kecuali tiga daripada amalnya, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak (lelaki atau perempuan) soleh yang berdoa untuk simati" (an-Nawawi, Syarah Muslim : juz 1 hal; 9)

Lagi daripada imam Nawawi di dalam kitab Taklimatul Majmu', Syarah Muhazzab ada mengatakan,

"Adalah, membaca al-Qur'an dan mengirimkannya sebagai pahala untuk seseorang yang mati dan menggantikan sembahyang untuk seseorang yang mati atau sebagainya adalah tidak sampai kepada mayat yang dikirimkan menurut Jumhurul Ulama dan imam Syafie. Keterangan ini telah diulang beberapa kali oleh imam Nawawi di dalam kitabnya, Syarah Muslim" (as-Subuki, Taklimatul Majmu', Syarah Muhazzab: juz 10, hal; 426)

Menggantikan sembahyang untuk si mati bermaksud menggantikan sembahyang yang telah ditinggalkan oleh si mati semasa hidupnya.

2. Al-Haitami di dalam kitabnya, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah, berkata sebagai,

"Bagi seseorang mayat, tidak boleh dibacakan kepadanya apa-apa pun berdasarkan keterangan yang mutlak dari ulama Mutaqaddimin (terdahulu) iaitu baca-bacaan yang disedekahkan kepada si mati adalah tidak akan sampai kepadanya kerana pahala bacaan tersebut pembaca sahaja yang menerimanya.
Pahala yang diperolehi hasil daripada sesuatu amalan yang telah dibuat oleh amil (orang yang beramal) tidak boleh dipindahkan kepada orang lain berdasarkan sebuah firman Allah yang berbunyi, "Dan manusia tidak memperolehi kecuali pahala dari hasil usahanya sendiri." (Al-Haitami, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyah : juz 2, hal; 9)

3. Imam Muzani, di dalam Hamisy al-Umm, juga berkata,

"Rasulullah Sallallahu `alaihi wasallam telah memberitahu sebagaimana yang telah pun diberitakan dari Allah bahawa dosa seseorang akan menimpa dirinya sendiri seperti halnya sesuatu amal yang telah dikerjakan adalah hanya untuk dirinya sendiri bukan untuk orang lain dan ia tidak dapat dikirimkan kepada
orang lain."
(Tepi al-Umm as-Syafie : juz 7, hal ; 269)

4. Imam al-Khazin di dalam tafsirnya mengatakan,

"Dan yang masyhur di dalam mazhab Syafie adalah, bahawa bacaan al-Qur'an (yang pahalanya dikirimkan kepada mayat) adalah tidak dapat sampai kepada mayat yang dikirimkan" (Al-Khazin, al-Jamal : Juz 4, hal ; 236)

5. Di dalam tafsir Jalalain telah disebutkan seperti berikut,

"Maka seseorang tidak akan memperolehi pahala sedikit pun dari hasil usaha orang lain." (Tafsir Jalalain : juz 2, hal ; 197)

6. Ibnu Katsir di dalam tafsirnya, Tafsirul Qur'anil Azim telah menafsirkan surah an-Najm ayat 39 sebagai,

"Iaitu, sebagaimana dosa seseorang tidak boleh menimpa ke atas orang lain, begitu juga halnya seseorang manusia juga tidak boleh memperolehi sebarang pahala melainkan dari hasil usaha amalannya sendiri. Dan daripada surah an-najm ayat 39 ini, Imam Syafie r.a dan para ulama yang mengikutnya telah
mengambil kesimpulan bahawa, sebarang pahala bacaan yang dikirimkan kepada mayat adalah tidak akan sampai kepadanya kerana amalan tersebut bukan daripada hasil usahanya sendiri. Oleh sebab itu, Rasulullah Sallallahu `alaihi wasallam tidak pernah menganjurkan umatnya agar mengamalkan
(pengiriman tahlil atau doa selamat). Baginda juga tidak pernah memberikan bimbingan sama ada dengan nas atau berupa isyarat di dalam hal tersebut. Terdapat juga di kalangan para sahabat ada yang melakukan amalan tersebut tetapi sekiranya amalan tersebut memang satu amalan yang digalakkan,
tentunya mereka telah mengamalkannya lebih dari dulu lagi sedangkan amalan korban (mendekatkan diri kepada Allah) juga
terdapat batasan-batasan nas yang terdapat di dalam di dalam al-Qur'an dan sunnah Rasul Sallallahu `alaihi wasallam dan tidak boleh dipalingkan dengan qias-qias atau pendapat-pendapat ulama."

Demikianlah beberapa pendapat ulama Safiyah yang menyentuh tentang amalan bertahlil dan pengiriman pahala bacaan kepada si mati. Namun begitu, ternyata pendapat-pendapat tersebut telah bersepakat dan mempunyai satu pandangan yang teguh iaitu mengirimkan pahala bacaan al-Qur'an kepada si mati adalah tidak akan sampai kepada si mati atau roh yang dikirimkan. Kini, jelaslah bahawa pengiriman pahala melalui amalan tersebut tidak akan sampai kepada si mati. Jadi, segala amalan yang dilakukan seperti itu merupakan satu amalan yang sia-sia atau membazir sedangkan Islam amat melarang umatnya supaya tidak membazir. Dasar hukum yang telah para ulama tersebut ambil adalah dari firman Allah SWT di dalam surah an-Najm ayat 39 dan melalui hadith nabi Sallallahu `alaihi wasallam yang menerangkan bahawa apabila seseorang manusia itu mati,
segala amalannya di dunia telah terputus kecuali tiga keadaan iaitu, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan doa anak-anak yang soleh untuk kedua ibu bapanya. Apabila sudah jelas tentang hukum mengamalkan tahlil dan doa selamat, kini
timbul pula masalah lain iaitu di dalam bacaan tahlil sendiri ada menyebut,

"Allahumma ausil tsawmaba ma qara'nahu ila ruhi fulan."

Maksudnya, "Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaan tahlil kami tadi kepada roh si Fulan."

Persoalan tersebut bolehlah dijawab, bahawa para ulama telah bersepakat, pengiriman pahala melalui bacaan tidak akan sampai kepada roh yang dikirimkan kerana ianya bertentangan dengan firman Allah di dalam surah
an-Najm ayat 39.

Jika difikirkan secara dalam, amalan bertahlil ini amat canggung di sisi Islam. Mana tidaknya, bertahlil atau mengirimkan pahala melalui bacaan kepada seseorang mayat merupakan satu perbuatan yang melanggar syariat Allah, tetapi kemudian dimohon pula agar tahlil tersebut diberikan pahala dan pahalanya pula dimohon agar disampaikan kepada si mati atau roh si Fulan. Tidakkah ianya satu perbuatan yang janggal?

Tuesday, October 6, 2009

7 perkara perlu dielak selepas makan



Makan adalah satu rutin harian yang tidak boleh ditinggalkan, melainkan atas nasihat doktor. Menurut petua orang-orang lama, amalan tidur atau mandi tidak boleh diamalkan selepas makan kerana ia boleh membuncitkan perut. Benarkah begitu? Menurut satu kajian di barat, bukan sahaja mandi atau tidur yang menjadi 'pantang', tetapi ada lagi beberapa perkara yang tidak sepatutnya dilakukan selepas makan. Sedar atau tidak, perkara-perkara inilah yang kerap kita lakukan selepas makan. Ingin tahu apakah perkara-perkara tersebut? Semak senarai di bawah ini:

1. Merokok
Bagi perokok, merokok selepas makan adalah 'nikmat'. Tetapi tahukah anda, merokok sebatang rokok selepas makan impaknya sama seperti anda menghisap sepuluh batang rokok dan perokok berisiko lebih tinggi untuk mendapat kanser. Malangnya, kanser ini bukan sahaja 'mencari' perokok, tetapi juga 'mengejar' orang yang terpaksa menghidu asap rokok.

2. Makan buah
Jangan cepat keliru. Makan buah memang elok untuk tubuh, malah kita digalakkan memakan lebih buah. Seelok-eloknya anda mengambil buah sebelum makan nasi, bukan sejurus selepas makan nasi. Dikatakan, perut akan mudah kembung apabila kita memakan sepotong dua buah selepas makan nasi. Oleh itu, makanlah buah sekurang-kurangnya setengah jam selepas anda menghabiskan hidangan nasi anda.

3. Minum teh
Sesetengah orang yang tidak merokok, meminum teh selepas makan adalah satu kewajipan. Mungkin selepas ini anda perlu biarkan perut anda 'berehat' sebentar sebelum mengirup teh kerana kandungan asid yang tinggi pada daun teh boleh menyebabkan makanan yang diproses menjadi keras dan ini akan mengganggu sistem pencernaan anda.

4. Longgarkan tali pinggang
Apabila kuantiti makanan yang diambil lebih daripada biasa, ada yang mula melonggarkan tali pinggang yang dirasakan menjerut perut. Sebenarnya amalan ini perlu dielakkan kerana ia boleh mengundang masalah usus. Logiknya, apabila anda mula mengisi perut anda, usus anda dalam keadaan relax. Apabila ia diisi hingga penuh, tali pinggang tadi bagaikan menyekat makanan untuk terus turun. Tetapi apabila anda melonggarkan tali pinggang, makanan tadi akan turun tanpa kawalan dan inilah yang menyebabkan usus anda mula meragam.

5. Mandi
Elakkan mandi sejurus selepas makan. Ketika mandi, pengaliran darah akan lebih tertumpu kepada tangan dan kaki anda. Ini akan menyebabkan darah di bahagian perut akan berkurangan. Kekurangan darah semasa proses penghadaman akan mendatangkan masalah kepada perut anda.

6. Bersenam
Bersenam sangat tidak digalakkan dilakukan selepas anda selesai makan. Waima, berjalan laju dalam jarak yang jauh juga perlu dielakkan. Mungkin anda pernah terdengar sebelum ini ada yang mengatakan, berjalan 100 langkah selepas makan akan memanjangkan hayat anda sehingg 99 tahun. Sebaliknya, penemuan saintifik menyatakan, aktiviti fizikal yang dilakukan selepas selesai makan boleh mengganggu sistem penghadaman apabila zat-zat makanan akan lambat diserap oleh tubuh. Ambil masa sekurang-kurangnya satu setengah jam untuk berehat sebelum anda bersenam.

7. Tidur
Apabila perut kenyang, mata memang mudah kuyu, lebih-lebih lagi apabila tubuh disapa angin sepoi-sepoi bahasa. Sekiranya mata anda mudah mengantuk selepas makan, cuba elak dari teru tidur selepas makan. Perut anda memerlukan tenaga untuk melakukan proses penghadaman. Sekiranya kalancaran proses penghadaman ini terganggu anda mudah terdedah kepada risiko gastrik dan masalah usus.

Friday, October 2, 2009

Anak Kita Produk Kita

Justify FullAnak kita produk kita

Anda lihat anak-anak anda, anda lihat kelakuan mereka, ada kelakuan mereka yang anda tidak suka. Apa tanggapan anda? Salahkan mereka? Salahkan pergaulan mereka? Anda jangan cepat melatah. Apa yang anda lihat adalah diri anda sendiri, seperti memandang pada cermin.

Anak kita produk kita. Kitalah yang menentukan hala tuju anak-anak kita. Sudah tiba masanya kita membuang tanggapan nanti anak kita besar, tahulah mereka menentukan mana yang elok, mana yang tidak. Maaf, ini tidak semestinya berlaku. Malah ramai di kalangan anak-anak, apabila sudah besar, masih tidak dapat membezakan antara baik dan buruk. Tidak kurang juga yang dimarahi, dileteri atau dipukul sekiranya melakukan kesalahan. Padahal sejak kecil lagi si ibu atau bapa tidak pernah memberitahu tentang baik buruk sesuatu perkara.

Sebenarnya, mereka perlu diberitahu tentang baik dan buruk sesuatu perkara atau benda semasa di dalam alam rahim lagi. Benar kata bijak pandai sejak zaman berzaman, bahawa tugas yang paling mencabar adalah untuk membina seorang insan. Sangat mudah untuk membesarkan bayi menjadi orang dewasa tetapi sangat susah untuk membesarkan bayi menjadi manusia dewasa yang mempunyai sifat insan.

Memang ramai di kalangan ibu bapa yang membiarkan sahaja anak-anak kecil berusia satu hingga lima tahun berkelakuan tidak elok seperti menendang kucing atau berebut barang permainan dengan rakan sebaya. Alasan mereka sambil tersenyum, biarlah, budak-budak memang begitu. Kanak-kanak berusia satu tahun memang kelihatan comel apabila bermain dengan kucing dalam gaya agak lasak atau berebut barang permainan dengan kanak-kanak lain. Namun, jika tidak ditegur dan dinasihati, dikhuatiri ia akan kekal dalam minda sehingga menjadi seorang dewasa yang kasar dan suka bergaduh.

Berikut adalah kata-kata yang sering kita dengar daripada mulut ibu bapa:
Biarlah anak kita yang tentukan masa depannya sendiri kerana dia yang punya diri.
Manalah kita tahu apa kehendak anak bila dia besar nanti.
Zaman sekarang bukan macam zaman dahulu, ibu bapa boleh tentukan masa depan anak.
Saya bimbang untuk tentukan masa depan anak, nanti mereka sangka kita mengongkong.
Saya serahkan kepada anak-anak untuk berfikir dan menentukan masa depan mereka sendiri.

Menurut pendakwah terkenal, Dr Sharifah Hayati Syed Ismail Al-Qudsy, tanggapan yang tersebut adalah salah sama sekali. Katanya setiap ibu bapa perlu membentuk anak-anak ke arah akhlak, ibadat, pendidikan dan seterusnya profesion yang berkualiti.

Keempat-empat perkara ini akan membawa kepada matlamat akhir iaitu kebahagiaan dunia dan akhirat. Bukan mudah untuk memperoleh matlamat ini.

Thursday, October 1, 2009

Doa Pengantin Baru

بِسْمِ اللهِ اْلرَّحْمنِ اْلرَّحِيْم
الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسّلام على سَيِّدِنَا محمدٍ وَعَلَى الِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
اللهم صلي على سيدنا محمد صلاة تنجينا بها من جميع الأهوال والآفات
وتقضي لنا بها جميع الحاجات؛ وتطهرنا بها من جميع السيئات ؛ وترفعنا بها عندك أعلى الدرجات
وتبلغنا بها أقصى الغايات من جميع الخيرات في الحياة وبعد الممات ؛ انك على كل شى قدير

Ya Allah, Kami mohon limpahan rahmat keredhaan dan keampunanMu
kepada pasangan yang kami raikan pada hari ini.
Berkatilah majlis ini dari permulaan hingga pengakhirannya.

Kurniakanlah kepada kedua mempelai ini ketenangan, kebahagiaan
dan jiwa yang tabah menghadapi setiap dugaanMu.
Bekalkan mereka dengan kasih sayang sejati
Perasaan belas kasihan yang hakiki
Tekad usaha yang tidak mengenal penat
Tawakkal kepadaMu yang tidak mengenal pasrah
Kesetiaan antara satu sama lain yang tidak mengenal sangsi
Ketaatan pada orang-orang tua mereka yang tidak mengenal derhaka
Dan Keimanan padaMu yang tidak mengenal ingkar

Ya Allah, Kekalkanlah kemesraan antara mereka ini mengikut jalanMU yang sebenar,
Penuhkanlah hati mereka dengan cahaya RabbaniMu yang tidak akan malap,
Lapangkanlah hati mereka dengan limpahan keimanan
keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMU,
Hidup suburkanlah hati mereka ini dengan pengetahuan sebenar tentangMU,

Mudah-mudahan perkongsian hidup yang dibina berkekalan hingga ke akhir usia
dan dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah.

Ya Allah, Kami menadah tangan kami dan memohon kepadamu dengan penuh rendah hati
Sekiranya pada diri kami ini masih ada kelemahan dan dosa
Janganlah ia menjadi penghalang
Pada tertunainya doa kami yang terbit dari hati yang ikhlas
Dan dari jiwa yang sentiasa mengharapkan keredhaan serta keampunanmu.

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكَمُاَ فِيْ خَيْر
رَبَّنَا اتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلأخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّار. وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا محمدٍ وَعَلَى الِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ. والحمد لله رَبِّ اْلعلَمِيْنَ.