Thursday, September 24, 2009

Pengguna wajar bijak berbelanja



PENGGUNA sering diuar-uarkan supaya bijak berbelanja. Pelbagai slogan seperti ``berbelanja secara berhemah'' terpampang di hadapan pintu masuk pusat-pusat perniagaan bertujuan untuk mengingati pengguna agar berhati-hati dengan cara berbelanja supaya pembaziran tidak berlaku.
Namun dalam suasana yang berbeza, kita dimomokkan pula dengan kempen membeli-belah yang berlangsung selama sebulan dalam tempoh tiga kali setahun. Promosinya bukan kepalang hebat. Pada sepanjang perjalanan, termasuk di lebuh raya dan persimpangan utama, radio dan televisyen, malah melalui pelbagai risalah terpampang hebahan yang mencatatkan perkataan `Karnival Membeli-Belah' atau `Jualan Mega'.
Karnival raksasa ini berlangsung untuk satu jangka masa yang agak panjang di seluruh negara di mana pusat membeli-belah digalakkan untuk menarik para pengguna membeli barangan dengan cara memberi potongan harga terhadap barangan yang dijual. Kempen jualan berlangsung begitu hebat sehinggakan tidak ramai yang dapat menolak untuk berkunjung ke pusat-pusat membeli belah di merata tempat di Malaysia.
Bagaimanapun, kita mungkin bertanya satu soalan yang mudah - kenapakah kerajaan bersungguh-sungguh menggalakkan rakyatnya berbelanja pada satu-satu masa dan pada masa yang lain mahu pengguna berjimat cermat?
Secara mudah perbelanjaan yang dilakukan oleh pengguna akan memberi kesan besar kepada ekonomi negara secara keseluruhannya. Senario yang berlaku di Malaysia tidaklah terlalu sukar untuk diperjelaskan.
Semenjak prestasi ekonomi negara menunjukkan peningkatan berbanding ketika krisis ekonomi pada 1997, indeks perbelanjaan pengguna kembali meningkat. Logiknya, apabila kegiatan ekonomi mulai cergas maka permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan juga akan meningkat.
Salah satu faktor yang mendorong fenomena ini berlaku adalah kerana ramai tenaga kerja diperlukan untuk kegiatan pengeluaran. Dengan itu, ia akan memberi kesan langsung kepada jumlah pendapatan keseluruhan masyarakat dalam bentuk gaji atau upah atas usaha dan titik peluh mereka.
Pendapatan adalah faktor terpenting dalam menentukan keupayaan seseorang untuk berbelanja. Bagaimanapun, soal pendapatan bukanlah faktor tunggal untuk seseorang itu berbelanja. Mereka yang tidak bekerja sekalipun akan terus berbelanja dengan menggunakan tabungan ataupun secara pinjaman. Hal ini berlaku kerana mereka terpaksa memenuhi kehendak dan keperluan diri serta keluarga.
Dalam keadaan ekonomi yang lembab, kerajaan akan campur tangan dalam memberi galakan agar tahap perbelanjaan tidak jatuh menjunam. Pelbagai galakan akan diberikan supaya masyarakat terus berbelanja, misalnya dengan memberi bonus tahunan kepada kakitangan kerajaan walaupun kedudukan ekonomi negara masih belum pulih sepenuhnya. Dalam konteks ini kerajaan berharap masyarakat akan berbelanja seterusnya akan membawa pula kepada peningkatan permintaan.
Selain daripada itu, kerajaan juga akan menambah perbelanjaannya dengan harapan ia akan menjadi pemangkin kepada ekonomi negara. Dari sudut ekonomi, perbelanjaan yang dilakukan oleh kerajaan akan bertindak seperti pengganda dan kesannya adalah peningkatan kepada kegiatan ekonomi secara keseluruhan.
Faktor kedua yang turut membantu pengguna dalam berbelanja ialah kemudahan kredit. Dalam suasana syarat kemudahan kredit yang longgar dan mudah, pengguna biasanya akan mengambil kesempatan untuk berbelanja terutamanya bagi kemudahan pinjaman perumahan dan automobil. Kadar faedah yang menarik diikuti dengan syarat pinjaman yang tidak membebankan pengguna akan menjadi penggalak kepada pengguna untuk terus berbelanja terhadap barangan dan perkhidmatan.
Pendapatan adalah faktor terpenting dalam menentukan keupayaan seseorang untuk berbelanja. Bagaimanapun, soal pendapatan bukanlah faktor tunggal untuk seseorang itu berbelanja.Dalam konteks ini, pengguna perlu berhati-hati dengan penggunaan kad kredit. Konsep `belanja dahulu dan bayar kemudian' akan menyumbang kepada kegiatan perbelanjaan yang tidak terkawal. Walaupun terdapat kos tinggi yang dikenakan ke atas kemudahan ini, pengguna biasanya tidak mengendahkannya, memandangkan mereka dibenarkan untuk menangguh pembayaran pada satu tempoh tertentu.
Kemudahan ini tentu sekali mendedahkan mereka dengan aturan perbelanjaan yang tidak terancang. Tambahan pula dengan pelbagai kempen untuk berbelanja yang memberi pelbagai potongan, hadiah dan keistimewaan kepada pemegang kad kredit, ia boleh menghasilkan pengguna berbelanja berlandaskan nafsu semata-mata.
Hakikatnya pengguna adalah raja. Mereka sendirilah yang mampu menentukan polar perbelanjaan yang mahu mereka amalkan. Sejajar dengan kedudukan pengguna sebagai pemerintah kepada kuasa beli, mereka perlu didedahkan dengan pelbagai pengetahuan dan maklumat tepat untuk membolehkan pengguna tersebut membuat pilihan yang terbaik.
Apabila pengguna ingin berbelanja bagi mencapai kepuasan yang maksimum, pengguna perlu mengetahui tentang barangan yang ingin dibeli. Peranan iklan sebagai pemberi maklumat adalah penting. Sesuatu keluaran baru perlu diberitahu dan diiklankan dan pada masa yang sama akan mengajar pengguna tentang fungsi dan ciri-ciri barangan tersebut. Iklan yang mendidik selalunya akan membantu pengguna berbelanja secara bijak.
Bagaimanapun dalam dunia perniagaan yang mementingkan keuntungan semata-mata, lazimnya iklan menjadi alat untuk memujuk dan memanipulasikan pilihan pengguna. Ciri pengiklanan seperti ini hanya mempunyai sedikit maklumat tetapi lebih berfungsi kepada merangsang pengguna untuk memilih barangan yang diiklankan.
Pengiklanan yang bermotifkan keuntungan semata-mata biasanya berjaya memujuk pengguna yang teragak-agak dalam membuat pilihan. Akibatnya, pengguna akan berbelanja ke atas barangan yang tidak diperlukan.
Cara pemasaran berbentuk ini kini amat berleluasa dan setiap firma biasanya akan memperuntukkan belanjawan yang tinggi bagi bersaing dengan pengeluar yang lain. Strategi pemasaran juga ditumpukan terhadap golongan tertentu dan ia akan memberi kelebihan kepada pihak penjual. Misalnya fokus pengiklanan akan diberi mengikut barangan yang diperlukan oleh golongan remaja, profesional, korporat, suri rumah, kanak-kanak atau bayi. Penumpuan ini akan meningkatkan kebolehan firma bersaing berdasarkan kepakaran mereka.
Faktor lain yang dikira penting dalam mempengaruhi pembelanjaan pengguna adalah telahan terhadap masa depan. Sekiranya pengguna menjangka harga rumah akan jatuh pada masa hadapan, maka adalah rasional untuk menangguh pembelian rumah tersebut supaya dapat dibeli dengan harga yang lebih murah.
Sebagai contoh, terdapat kenyataan dan telahan ekonomi akan menghadapi kelembapan ekonomi berasaskan perkembangan ekonomi di negara maju. Ekonomi Amerika Syarikat misalnya menunjukkan petanda-petanda yang tidak memuaskan dan ini boleh menyebabkan tingkat pendapatan negara yang berasaskan perdagangan antarabangsa akan terjejas. Secara langsung, suasana ini akan mengganggu kegiatan ekonomi berasaskan eksport yang akan menyebabkan pendapatan pekerja dalam sektor terbabit akan menurun.
Inflasi juga boleh mempengaruhi corak perbelanjaan pengguna. Kesan inflasi ke atas perbelanjaan dapat dilihat daripada dua aspek. Pertama, sekiranya inflasi memberi gambaran bahawa harga akan terus meningkat, maka pengguna akan berbelanja pada masa kini untuk mengelakkan harga yang lebih tinggi pada masa akan datang.
Sebagai contoh, sekiranya pengguna mengetahui bahawa harga kereta akan terus meningkat pada bulan hadapan, mereka akan berusaha untuk membeli kereta pada masa sekarang. Dalam masa yang sama, kesan inflasi juga akan mengurangkan nilai tunai pengguna. Pengguna akan bertindak dengan menyimpan lebih banyak bagi memulihkan nilai kekayaan. Ini akan menyebabkan mereka berjimat dan akan mengurangkan perbelanjaan.
Hakikatnya pengguna adalah raja. Mereka sendirilah yang mampu menentukan polar perbelanjaan yang mereka mahu amalkan. Sejajar dengan kedudukan pengguna sebagai pemerintah kepada kuasa beli, mereka perlu didedahkan dengan pelbagai pengetahuan dan maklumat tepat untuk membolehkan pengguna tersebut membuat pilihan terbaik
Berbekalkan pengetahuan seperti ini, para pengguna perlu berhati-hati dalam berbelanja. Pengguna dinasihatkan agar lebih cenderung untuk menyimpan sebagai langkah berjaga-jaga bagi menghadapi masa depan. Bagaimanapun, kesan daripada tindakan berjimat cermat pengguna akan menyebabkan perniagaan terhadap barangan dan perkhidmatan juga akan menurun. Suasana seperti ini boleh menyebabkan kegiatan dalaman negara turut menjadi muram. Natijahnya, perimbangan antara langkah berjimat cermat dan berbelanja perlu diambil bagi memastikan kedudukan ekonomi negara secara keseluruhan menjadi lebih stabil.
Kesimpulannya, semua bergantung kepada keadaan tetapi para pengguna perlu berhati-hati apabila berbelanja. Pengguna yang berbelanja tanpa berfikir akan menyebabkan pembaziran sumber ekonomi. Bak kata bijak pandai ``berbelanjalah secara berhemah'', kepuasan maksimum akan tercapai dan masa depan tidak tergadai.

0 Comments: