Thursday, January 13, 2011

Kesilapan Cetakan Buku Teks KSSR English Year 1

Kelemahan manusia, kurang perihatin, kelam-kabut atau sambil-lewa mungkin antara penyebab berlakunya kesilapan dalam cetakan Buku teks Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) English Year 1 Sekolah Kebangsan. Saya tidak pasti apa puncanya sebab sehingga post ini diterbitkan, belum ada penjelasan mengenainya. Saya juga tidak mengetahui apa kesilapan yang dimaksudkan sebab belum meneliti buku teks tersebut.

Bagaimanapun berdasarkan sumber terkini yang saya baca, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) turut kesal dengan kesilapan tersebut dan tindakan pembetulan telah/sedang dijalankan. Buku teks KSSR English Year 1 Sekolah Kebangsaan dengan cetakan baru akan mula diedarkan ke sekolah-sekolah bulan Mac ini bagi menggantikan buku teks sedia ada. Jadi sementara cetakan siap dan penggantian dibuat, semua guru dibenarkan untuk terus menggunakan buku teks sedia ada dalam proses pengajaran guru atau pembelajaran murid.

Apapun, berdasarkan kenyataan KPM, satu Jawatankuasa Penyemakan Semula Buku Teks akan dibentuk bagi memastikan kesilapan seperti itu tidak berlaku pada masa akan datang.

Sumber: Utusan

0 Comments: