Monday, January 10, 2011

Tidak selaju selalu


Oleh SYAZWAN ZAKARIAH
syazwan_zakariah@astro.com.my
FILEM Faster memperlihatkan Dwayne Johnson atau The Rock menggunakan fizikalnya untuk tujuan yang lebih sesuai.


KEMBALINYA The Rock sebagai hero perkasa dalam Faster sememangnya dinanti-nantikan peminat setia.Selepas melakonkan watak-watak ‘lembut’ dalam filem komedi kekeluargaan seperti The Game Plan (2007) dan The Tooth Fairy (2010), bekas ahli gusti ini menggunakan semula susuk tubuhnya yang tegap untuk tujuan yang lebih sesuai.

Lima minit pertama Faster meraikan peminat filem-filem aksi. Watak utamanya dibebaskan dari penjara, berjalan merentasi gurun sebelum memandu sebuah kereta dan menembak seorang lelaki di kepala.

Walaupun babak itu stereotaip, namun ia seperti memberi harapan Faster tidak akan mengecewakan mereka.

Filem ini tertumpu kepada tiga karakter utama. Menariknya, masing-masing tidak mempunyai nama khusus dan dilabel mengikut

pekerjaan.

Karakter pertama dipanggil sebagai Driver. Watak lakonan The Rock itu memburu setiap penjahat yang membunuh abangnya dan menjadi penyebab dia merengkok dalam penjara.

Karakter kedua pula ialah Cop, detektif yang hampir bersara dan tidak disukai rakan sekerja. Dia juga mempunyai masalah dengan bekas isteri akibat ketagihan dadah.

Manakala karakter ketiga ialah Killer, seorang hartawan yang hobinya menjadi pembunuh upahan semata-mata kerana keseronokan. Berdasarkan sinopsis, penonton pasti mampu menyambungkan fungsi tiga peranan itu.

Cop ditugaskan menjejaki Driver, sementara Killer diupah oleh seorang individu misteri untuk menghapuskan Driver. Ibarat papan jigsaw, kesudahannya mungkin boleh dibayangkan, tetapi ada kejutan yang menanti.

Sebenarnya karakter Driver dan Cop sudah cukup kuat untuk menghidupkan filem ini. Walaupun kemunculan Killer berkaitan dengan kejutan di penghujung, namun karakternya seperti tidak kesampaian dan terawang-awang.

Apatah lagi apabila penulis skrip menambah sub plot iaitu konflik hubungan Killer dengan isterinya, Lily. Penambahan ini sekadar satu gangguan yang tidak memberi signifikan kepada jalan cerita.

The Rock, dengan keupayaan yang terhad dalam memberikan ekspresi wajah, masih mampu meraih simpati penonton terhadap karakternya yang teraniaya. Lakonannya berkesan sebagai protagonis yang berdendam dan memberontak, dalam masa yang sama sensitif.

Sebagai bintang senior, Billy Bob Thornton memperhalusi peranan Cop sebaiknya – antara tegas, menjengkelkan dan berjiwa rapuh.

Namun demikian, seperti mana ‘lemaunya karakter Killer, begitu jugalah persembahan yang ditunjukkan Oliver-Jackson Cohen. Dia tidak lebih sekadar wajah tampan ibarat model iklan pisau cukur atau produk kecantikan lelaki.

Faster bukanlah sebuah produk yang luar biasa dan saya pasti penerbit atau pengarahnya bersetuju dengan kenyataan itu. Ia mempunyai semangat filem-filem aksi thriller era 70-an menerusi perkembangan watak, latar warna dan set serta skor muzik.

Tidak seperti judulnya, momentum filem ini tidaklah selaju atau seaktif filem-filem aksi secara lazim. Taruhan utama pengarah bukanlah pada adegan kejar-mengejar atau tembak-menembak, sebaliknya membina ketegangan menerusi elemen drama.

Tenaganya berada pada tahap sederhana dan suntingannya agak kemas, terutamanya yang membabitkan adegan imbas kembali serta gerak perlahan.

Bagaimanapun ada babak yang diulang tayang, yang pernah kita tonton berkali-kali dalam filem lain. Sebagai contoh, adegan bapa yang tidak dapat meluangkan masa dengan anak kerana kesibukan kerja. Mungkin penulis skrip malas berfikir untuk mencipta konflik yang baru.

Kembalinya The Rock sebagai hero perkasa dalam Faster sememangnya dinanti-nantikan peminat setia.

Seperti mana poster yang menampilkan dia seorang saja, filem ini menjual nama dan kemasyhurannya untuk menarik penonton ke pawagam. Walaupun ini bukan filem terunggul, peminatnya akan berpuas hati.

0 Comments: